torsdag den 13. september 2012

Moonrise Mandag

I mandags var en god dag.
Jeg var i Fredensborg hos min mor, hvor jeg vågnede halv ni og drak en kop te i køkkenet. Jeg prøvede at tage mig sammen til at løbe en tur i slotsparken. Jeg tog mig sammen, og sammen og spiste et stykke melon, og tog mig lidt mere sammen. Da min mor tilbød at følge mig hen til parken med Charlie (vores übersøde hund), kom jeg afsted med lidt hjælp fra god musik.
Jeg kom da også hjem.

Haven var fyld med friske bær. Store blåbær og kæmpe hindbær. Dem samlede jeg en masse af så de sammen med müsli og brombær fra sommerhuset kunne pryde min Naturmælk ABC-kultur tykmælk. Den havde jeg aldrig havde prøvet, men den var lind og syrlig og frisk. Denne anretning udgjorde, sammen med en god kop kaffe, den bedste morgenmad jeg kunne tænke mig! Især når den kunne spises udenfor i septembersolen.



Så var dagen ligsom igang. Jeg lavede lidt arbejde for min mor (jeg ordner alle hendes grafiske ting), og så drog vi ind mod byen. Med mig havde jeg vores gamle Raclette pande, som jeg er sikker på vil være centrum for massere af 90'er-nostalgisk efterårshygge i min lejlighed. Vi gjorde stop i Ikea, for at købe det rullegardin jeg pralede af, at have sat op selv i sidste indlæg. 
Ved sekstiden mødtes jeg med min kæreste til en øl nede ved søen, inden vi skulle ind og se Moonrise Kingdom for en 50'er i Dagmar. Der var mange mennesker udenfor og luften var mild. 


Filmen var fuldstændig fantastisk. Jeg kunne virkelig godt lide den! 
Det var tydelig at det er Wes Anderson, der har lavet den. Der var tydelige referencer til især Life Aquatic, men også til andre film, bl.a Tarantinos Inglorious Basterds og Shawshank Redemption (En Verden Udenfor). Den foregår en en afsides ø i 1960'erne. Den handler kort sagt om to naive teenagere, der stikker af og storm forelsker sig og et spejderhold der forsvinder. Dette krydres af en stor stærk storm, som vi advares om af den karakteritiske Wes Anderson'ske fortæller spillet af Bob Balaban. De to unge hovedpersoner, Kikkertbærende Suzy og ex-spejder Sam, spillet af Kara Hayward og Jared Gilman, er meget overbevisende i deres skuespil. De voksne, der alle er sære og mere eller mindre dysfunktionelle på deres egen måde er skønt castet. Vi har Bill Murray, der er fast inventar i Andersons film, og Frances McDormand som forældrene til Suzy, Bruce Willis som den ensomme ø-politimand, Tilda Swinton i en mindre rolle som socialforvaltning og sidst men ikke mindst Edward Norton som gør det fremragende som den entusiastiske, men måske ikke helt så kompetente spejderleder Scout Master Ward.
Den eneste finger jeg kan sætte på Moonrise Kingdom er de meget ironiske special effects. Dem har jeg det lidt ambivalent med, selvom jeg godt kan de se det sjov og ironiske i det, samt at man ikke rigtig lærer nogen af karakterne at kende, hvilket er lidt ærgeligt fordi man kan mærke de alle har en interessant historie bag sig, hvis man kradser i overflade. 
Alt i alt en virkelig god film, med en meget original historie båret flot af de gode skuespiller og fabelagtige flotte billeder. Store smil herfra. Læs mere her.

Sam Shakusky set i Suzys kikkert.
(fra venstre) Walt Bishop (Bill Murray), Ms. Socialservices (Tilda Swinton), Captain Sharp (Bruce Willis) og Scout Master Ward (Edward Norton).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar